Annons:
ToppBlogg.se Lägg till din blogg
visa alla Allmänt Bil/MC Data/IT Ekonomi & Finans Film/Tv Filosofi/Religion Fotobloggar Företagsbloggar Hem & Inredning Humor Hälsa Kultur Litteratur Marknadsföring Mat Miljö Mode & kläder Musik Nöjen Personligt Politik Resor Sex & Samlevnad Shopping Spel & Dobbel Sport Teknik Lägg till blogg logga in & ändra blogg Om ToppBlogg.se / faq Kontakta oss

Robert Wagman (Projspel-08)

En blogg som rör sig om mig, Robert Wagman, som önskar att få syssla med projekt i spel!

RSS Feed RSS Feed
Homepage » Besök Robert Wagman (Projspel-08)

Inlägg i Robert Wagman (Projspel-08)

Möte med Erik från Gigantoskop
Igår träffade jag Erik från Gigantoskop. Han var trevlig och kunning inom sitt området, som är bräddspel. Det var mycket jag fick ut utav honom. Som jag fick lära pånytt, som reminder, men också nya informationer. Han berättade för mig om marknaden här i Norden och Europa för bräddspel, att det är en hård marknad att kunna livnära sig på. Oftast är det stora aktörer som tar andel, och små har knappt någon chans. Det finns två vägar att kunna sälja brädspel:Ha äganderättigheten över spelet, men trycker själv hos en underleverantör (tryckeri) samtidigt presentera en hyggligt färdigt produkt kallad mock-up, en klar prototyp som får inte ha några buggar alls, och går att testa med för distributörer, vilka är dem som publicerar spelet.Sälja äganderättigheten, slippa tänka på tryckerier men fortfarande måste presentera en mocka-up för distributörer. I mitt sammanhang, med projektet Song of Eternity är det bättre med alternativ att jag säljer äganderätten, för att jag är inte känd i branschen. Att vara känd gör allt lättare... Och det är dyrt att själv trycka.Distributörerna, första de vill veta, är inte vad spelet går ut på, utan priset och om den är säljbar. Det är en viktigt att ha i baktankarna, när sitt spel ska presenteras för dem. När väl där har lyckats ta sig förbi, då vill de veta om spelet som visas mock-up. Visar man de som en vanlig prototyp, läggs det på högg, möjligen slängs.Viktiga kärnor att ha i brädpspelet är bestämt målgrupp, bestämt antal spelare, tiden för spelet och priset, vad ska produkten få kosta, utseende och artwork:en. Artworken, det vill säga alla bilder i spelet, är 90 procent på det hela med spelet. Folk köper inte själva systematiska spelet (spelets system), de köper mest för temat som bidrar till deras upplevelse. Men också att det finns så lite text som möjligt i spelet, helst mer tecken, därför att när spelet trycks i tusentals exemplar, delas de på hälften till ska kunna sälja det till andra länder då de har tryckts.Andra viktiga kärnor är att spelet har mycket spelkompenenter i sig, att det ska skramla när de tar upp spelet, men samtidigt får det inte göras för många spelkompeneter för att det blir för dyrt att producera då. Tydliga regler, så tydliga, att en 7-åring ska kunna spela spelet. "7-åring" refererar jag till Göran Hägg, Praktisk retorik. Jämföra med andra spel, tittat hur spelen ser ut hos dem.Spelet bör ha testas många gånger, helst med målgruppen, för att få bekräftelsen att spelet är kul, är spelbar men också attdistributörerna ser det trovärdigt. Testet bör ske med att låta testgruppen spela spelet utan att skaparen blandar sig i, annat än att anteckna hur de agerar, hur de spelar med spelet och tar tid. Efter testet, görs intervju av testgruppen om allt du vill veta om vad de tyckte om spelet, "var var frustreradne, vad var lätt , är allt tydligt, visar kompeneterna rätt sak, rätt tema o.s.v"Det är allt jag fick reda på av Erik och tackar att han kunde bistå med sin kunskap.Om du vill veta mera av de utvalda ord av mig här nedan, är det bara att klicka:Erik, GigantoskopMock-upEtos, Patos, LogosBrädspel

???

Speltest igen
Är åter tillbaka till ritbordet efter ha testat det med en och det dök upp flera grymma idéer som ska utvecklas och ersätta. Kommer visa det någon gång under veckan vad det har blivit av det.Första intrycket av spelet från testaren: "Påminner om Drakborgen och Pokémon kortspelet. Går ut på att slå ut varandra." Bilder:TestareMarkerKortBU!Stuffs

En cool grej men föll det på smaken hos drakarna?
Där här vill jag också göra som andra entreprenörer har gjort, presenterat sin produkt till drakarna. Det skulle vara en kul grej att få ha gjort det för dem och lärorikt. Här är en snubbe som håller på och utveckla en annan form av spelutveckling, den är väldigt cool men dyr att skaffa just nu. En sak jag har lärt mig av den här klippet är att jag hatar patent. Betala tusentals kronor för att äga sin produkt, löjligt. Det borde vara gratis så att företgen kan behålla pengarna till att utveckla nya produkter eller ha pengarna då marknaden svikter. Se prislista här.

FEL FEL FEL FEL
Jag håller på och fixar till prototypen, för speltestet jag höll för mig själv var tillfälligt framtagna material, för att kolla av vad som funkar och vad som behövs ändras. Helt enkelt stämma av allting inför speltest med en extern grupp. Och nu när jag håller på fixa för fullt, händer det alltid att det kommer något i vägen. Texter som står på korten och på spelplanen, är fel tryckta. Så hela dagen måste jag rätta till det och jag kan säga det att det är en riktigt PINA att behöva fixa det. SÅ jag hoppas att alla som håller på med sina projekt där ute lägger minst 3 timmar extra för att dubbelkolla att allt är rätt så att det inte sker som det har gjort för mig. Imorgon kommer jag visa bilder på hur jag har lagt upp det för den externa gruppen som ska testa det.

Poliser spelar Wii på arbetstid

Miljöer som ska finnas med i spelplanen till nästa prototyp

Att sova är viktigt!
Haft en tuff vecka, så tufft att jag har haft problem med att kunna gå lägga sig i sängs. Varje dag under denna vecka har jag gått och lagt mer mellan 12 och 3 och morgonen och alltid vaknat klockan 6-7 på morgonen. Inte bra att fortsätta så. Och nu när helgen kommer lägligt kommer jag att kunna återhämta mig och vara i normal tillstånd.

Flash - I want to live forever
Pluggade vidare i Flash (actionscript 3.0)idag (började sen en vecka tillbaka) med en bok som heter Adobe Systems - Classroom in a book. Orsaken är att få mer kunskap i Flash och för att ta fram en ny och mer snyggare presentation av spelet jag utvecklar. Den tidigare jag gjorde, som jag la upp för några veckor sen på Youtube, var enkelt gjord och ful. Den är borttagen nu för jag har ändrat om spelet mycket mer.

Träffa en brädspelsexpert
Någonstans nästa vecka kan det hända att jag ska få råd från en erfaren spelutvecklare inom brädspel. Han är en kollega till min kursledare (Ola) som jobbar på samma företag Gigantoskop. Han ska förhoppningsvis svara på en del frågor som jag behöver få svar på. Till exempel tryck av spel. Tack Peter Nordstrand för mailadressen.

Bilder från speltestet igår


Annons:

Vill du tjäna pengar på din blogg?

Vet du om att du kan tjäna pengar på ditt bloggande? Genom att publicera annonser från olika affiliatenätverk på din blogg får du provision på den försäljning som dina besökare genererar. Du väljer själv vilka företag och produkter du vill marknadsföra men en enkel tumregel är att hålla sig till sådant som intresserar just dina besökare.

Nedan listar vi olika affiliatenätverk som vi rekommenderar. Besök dem alla och registrera ett konto som "Publisher / Annonsör". Därefter kan du välja och vraka mellan olika program som du vill marknadsföra. Kontakta oss gärna om du har några frågor så ska vi försöka hjälpa dig framåt. Lycka till!


Registrera konto på AdTraction - Har många bra annonsprogram för t.ex. hälsa, skönhet, parfym, smink m.m.