Annons:
ToppBlogg.se Lägg till din blogg
visa alla Allmänt Bil/MC Data/IT Ekonomi & Finans Film/Tv Filosofi/Religion Fotobloggar Företagsbloggar Hem & Inredning Humor Hälsa Kultur Litteratur Marknadsföring Mat Miljö Mode & kläder Musik Nöjen Personligt Politik Resor Sex & Samlevnad Shopping Spel & Dobbel Sport Teknik Lägg till blogg logga in & ändra blogg Om ToppBlogg.se / faq Kontakta oss

Träningslära.se

En blogg som tar upp vetenskaplig information om konditionsträning och styrketräning. Hur man kritiskt granskar information för att undvika att bli lurad eller falla för en myt.


Homepage » Besök Träningslära.se

Inlägg i Träningslära.se

Kanel – nyttigt, gott och underskattat
Jag fortsätter här min serie om olika livsmedel som kan ha en liten extra gynnsam inverkan på kroppssammansättningen. Helt vanliga ingredienser och livsmedel för den som vill hålla formen men samtidigt njuta av god mat och slippa lägga pengarna på dyra tillskott med överdrivna (eller t.o.m. falska) löften och påståenden. Jag har hittills skrivit om nötter (”Nötter [...] No related posts.

Varför människor tror på så många myter…
Jag kände att det var dags för lite mer kritiskt tänkande här på bloggen efter en rad inlägg där kritiskt tänkande endast haft en liten roll. Denna gång tänkte jag gå igenom lite psykologi och vissa på hur lätt man blir lurad att tro på något som inte är sant och varför det är så [...] Relaterade inlägg:Det finns många som (medvetet?) misstolkar studierViktnedgång, del IV -En mängd myterVarför får man kramp? -Del I

B & F -utbildning: För dig inom styrketräning, bodybuilding och fitness
NGruppen startar i höst en ny utbildning för dig inom styrketräning, bodybuilding och fitness. Jag kommer att hålla i föreläsningarna kring träningsfysiologi, vetenskaplig metodik och tillsammans med Malin Pegenius kommer jag även att hålla i de mer praktiska bitarna kring programupplägg och genomgång av bra övningar för hypertrofi. Ur programmet: Kost- och näringslära för uppbyggnad och [...] Relaterade inlägg:Information om droger inom sportStyrketräning för barn och ungdomar del 2 – hur barn svarar på styrketräningStyrketräning del II – Muskelfiberaktivering

Hjälp vår sida att växa och hjälp oss nå ut till fler läsare
I det senaste numret av Dagens träningsindustri nämndes vår blogg som möjligen sveriges bästa inom träning. Där fanns en kort notis och även en liten kort intervju med Nicklas. Artikeln går också att läsa på Body’s hemsida, ”Sveriges bästa träningsblogg?”. Detta är ett exempel på hur sidan har växt och fått ökad exponering den senaste [...] Relaterade inlägg:BodyPump – En uppdatering med fler studier, del IIBodyPump – En uppdatering med fler studier, del IFysiologi, del I -Introduktion till serien

Gammalt protein- och kolhydratpulver, är det farligt?
En ganska vanligt förekommande fråga på träningsforum handlar om personer som t.ex.  hittat en påse maltodextrin eller proteinpulver hemma och märker att ”Bäst före” har passerat, kanske har man inhandlat ett storpack för länge sedan och därefter tagit ett uppehåll och ens tillskottspulver hunnit bli gamla. Det är som sagt en mycket vanlig fråga och den [...] Relaterade inlägg:Studie om supplementering av protein tillsammans med kolhydrat efter uthållighetsträningVätskeintag vid träning, del IV – För mycket vätska är farligt!

Hur vätskeintag påverkar bioimpedansmätningar – ny studie
Många är intresserade av att mäta sitt kroppsfett och till det finns flera olika metoder. Allt från kalipermätningar som man gör för hand och billiga hemmavågar som påstår sig mäta kroppsfettprocenten till mer avancerade redskap som bodpods och magnetresonans. Det här kanske är helt nya begrepp för dig som läser men begreppen har redan beskrivits [...] Relaterade inlägg:Angående vätskeintag vid träning, en ny studieVätskeintag vid träning, del II – Kroppstemperatur och vätskeintagMotion, vikt och aptit hur påverkar dom varandra? -del II

Styrketräning del VI – Val av övningar, typ av rörelse och frekvens
Valet av övningar spelar troligen en mindre roll när det gäller träning för hypertrofi. Skillnaden mellan olika övningar visar sig istället när det kommer till styrka och specificitet. Om man endast tränar på maskiner så ska man t.ex. inte förvänta sig att man blir så mycket starkare i övningar som kräver att man har bra [...] Relaterade inlägg:Styrketräning för barn och ungdomar del 2 – hur barn svarar på styrketräningDåliga övningar på gymmet – del 5Styrketräning del II – Muskelfiberaktivering

Styrketräning del V – Vila, set och total volym
I förra delen gick jag igenom intensitet och repetitioner samtidigt som jag tittade lite extra på träning till failure, om den är effektiv eller inte. I denna del ämnar jag att titta närmare på hur vila och antalet set påverkar ens träningsresultat. Vila mellan seten Hur lång tid man ska vila mellan seten beror på ens mål med träningen. [...] Relaterade inlägg:Styrketräning för barn och ungdomar del 2 – hur barn svarar på styrketräningStyrketräning del III – Time under tension och intracellulära metaboliterStyrketräning del IV – Intensitet och repetitioner (failure eller inte?)

Om omega-3 del 3.2 – Andra produkter med påståenden om omega-3
Häromdagen publicerade jag min första text i del 3 från min serie om omega-3. Där skrev jag enbart om fiskkonsumtionen och bekymmer som kan möta konsumenten då man vill få i sig omega-3 från fisk. Titeln på den texten är ”Om omega-3 del 3.1 – Fisken vi köper” och den kan du läsa här. Här följer [...] Relaterade inlägg:Om omega-3 del 3.1 – Fisken vi köperOm omega-3 del 1Om omega-3 del 2

Om omega-3 del 3.1 – Fisken vi köper
Jag har redan skrivit här på bloggen om vad omega-3 är (”Om omega-3 del 1”) samt ett inlägg där jag beskrev dess hälsoeffekter i fråga om övervikt och metabol sjuklighet (Om omega-3 del 2). Det finns mängder av andra intressanta områden avseende hälsoeffekter från omega-3 men i den texten valde jag att begränsa mig. I [...] Relaterade inlägg:Om omega-3 del 3.2 – Andra produkter med påståenden om omega-3Om omega-3 del 1Om omega-3 del 2

Styrketräning del IV – Intensitet och repetitioner (failure eller inte?)
Då var det dags att gå igenom de faktorer/variabler som påverkar ens träning och träningsresultat vid styrketräning. Detta inlägg är alltså en fortsättning på del 1-3 och jag rekommenderar alla att läsa i alla fall de två första innan man börjar läsa detta inlägg. Jag kommer nu att gå igenom två olika variabler som man [...] Relaterade inlägg:Styrketräning för barn och ungdomar del 2 – hur barn svarar på styrketräningStyrketräning del V – Vila, set och total volymStyrketräning del III – Time under tension och intracellulära metaboliter


Annons:

Vill du tjäna pengar på din blogg?

Vet du om att du kan tjäna pengar på ditt bloggande? Genom att publicera annonser från olika affiliatenätverk på din blogg får du provision på den försäljning som dina besökare genererar. Du väljer själv vilka företag och produkter du vill marknadsföra men en enkel tumregel är att hålla sig till sådant som intresserar just dina besökare.

Nedan listar vi olika affiliatenätverk som vi rekommenderar. Besök dem alla och registrera ett konto som "Publisher / Annonsör". Därefter kan du välja och vraka mellan olika program som du vill marknadsföra. Kontakta oss gärna om du har några frågor så ska vi försöka hjälpa dig framåt. Lycka till!


Registrera konto på AdTraction - Har många bra annonsprogram för t.ex. hälsa, skönhet, parfym, smink m.m.