Annons:
ToppBlogg.se Lägg till din blogg
visa alla Allmänt Bil/MC Data/IT Ekonomi & Finans Film/Tv Filosofi/Religion Fotobloggar Företagsbloggar Hem & Inredning Humor Hälsa Kultur Litteratur Marknadsföring Mat Miljö Mode & kläder Musik Nöjen Personligt Politik Resor Sex & Samlevnad Shopping Spel & Dobbel Sport Teknik Lägg till blogg logga in & ändra blogg Om ToppBlogg.se / faq Kontakta oss

Men den här gången ska vi faktiskt...

Vi är två tjejer som bestämt oss för att börja träna (igen). Vi bloggar om våra framsteg, stort och smått som händer på gymmet och lite om träning i allmänhet. Följ oss på vår resa mot vältränade kroppar och bättre hälsa.


Homepage » Besök Men den här gången ska vi faktiskt...

Inlägg i Men den här gången ska vi faktiskt...

Dags att skaffa nya komplex?
Nån form av träning utlovades idag och nån form av träning blev det, närmare bestämt en lång rask promenad. Då min aptit och min hunger tydligen glömde bort och infinna sig idag så kännes ett pass på gymet inte som en bra idé. Jag har också gjort ett test på hur gammalt mitt hjärta är (lika gammalt som jag tydligen) och jag har gjort ett test för att se om jag är löper risk för typ2 diabetes (den var låg) så livet känns rätt bra ändå. Dock skulle ett minskande av mitt midjemått avsevärt minska min redan lilla risk för diabetes så tydligen är jag inte tillräckligt smal för mitt eget bästa. Funderar på om det här betyder att jag borde skaffa mig komplex över min mage eller inte. Tror jag väljer inte, känns inte som det än så överdrivet stor att jag borde oroa mig. Shit vad jag känner mig vuxen nu. - Lotta

Nån form av bättring utlovas.
Av kanske lite förklarliga skäl har det inte blivit någon träning för mig än den här veckan. I måndags var jag bortrest, igår hade jag tankarna helt på annat håll än där de borde ha varit (jag kämpade hela dan med att få ihop två sidor på min hemtenta, ingen produktiv dag direkt) och idag insåg jag när klockan var 14 att det enda jag hade ätit på de 8 timmar jag varit vaken var en drickyoghurt och en stor kanelbulle. Nu ytterligare tre timmar senare har jag fått i mig en microlasagne samt några godisbilar, så nån träning lär det inte bli i dag heller. Imorgon är jag dock "ledig" hela dagen (jag har ju tydligen fått galet mycket att fixa med nu) så någon form av träning är tänkt att hinnas med. Förhoppningsvis ska jag då också ha fått i mig aningen mer mat så jag inte svimmar på passet. - Lotta

A small step...
Jag känner att jag har varit ganska frånvarande här den senaste tiden, vilket dock har sin förklaring. Förklaringen är helt enkelt att jag åkte på en sån där riktig killförkylning och har legat halvt döende (läs: vinglat runt på jobbet samt sovit) ett tag.Nu börjar jag däremot krya på mig (peppar peppar) och räknar med att snart vara tillbaka på gymmet (vilket jag faktiskt tillåmed saknar nu!). Det är nästan så att jag funderar på ett litet minipass med armhävningar och situps och grejer på vardagsrumsgolvet.. Sen inser jag dock att klockan nästan är 23, jag borde sova och att jag troligtvis kommer drabbas av akut andnöd på grund av nästäppa och hostattacker, så jag lägger nog ner de planerna. Jag gjorde dock stora framsteg imorse då jag faktiskt cyklade till jobbet igen efter en veckas ofrivilligt sponsrande av lokaltrafiken. Det tog bara ungefär dubbelt så lång tid som vanligt, samt att jag var helt slut halvvägs. Såå.. Beach tvåtusen...elva (?) here I come! - Anna

En lektion i effektiv träning.
När jag var på gymmet senast (alltså i lördags) fick jag lära mig hur jag ska göra för att hinna med både att plugga och att träna. Ta med boken till gymmet helt enkelt och slå två flugor i en smäll! Att jag aldrig har tänkt på det förut. Nu vet jag i och för sig inte om tjejen jag såg pluggade eller om det var en skönlitterär bok hon läste, men läste gjorde hon i alla fall och det samtidigt som hon gick på löpbandet. Vårt gym har två typer av löpband, (vet inte vad eller om det är nån skillnad på dem för jag har aldrig använt dem) tjejen växlade i alla fall mellan dessa löpband med jämna mellanrum. Som sagt det kanske är stor skillnad på dem eller så var hon bara galet uttråkad kanske. Minst 10 000 steg om dagen sägs det att man bör gå men det sägs ju sällan nåt om hur så jag gissar att på ett löpband läsandes en bok är minst lika bra som nåt annat sätt. -Lotta

Dålig planering.
Idag har jag spenderat nästan 4 timmar i en bil med träningsvärk i mage, rygg, rumpa och ben. Det är helt klart inte att rekomendera, i alla fall inte om man ska köra. Jag hoppas verkligen att det här är en av de gånger som träningsvärken inte blir värre dag två eftersom jag ska köra väldigt mycket längre imorgon. Bara att hålla tummarna helt enkelt. - Lotta

En dj vore kanske inte helt fel.
Eftersom jag har fått höra från flera olika håll att det är lite svårt att utläsa huruvida vi faktiskt kommer iväg till gymmet eller inte ska jag försöka vara lite tydligare i fortsättningen. Idag har jag tränat! Var lite orolig först när jag kom dit, det var jättemycket folk precis över allt. Det visade sig ganska snart att det var tävling i lokalerna brevid och att gymmet var nästan folktomt. Tror jag räkande till 6 personer när jag kom dit så det var en galen skillnad från mitt senaste pass när det mer eller mindre var kö till nästan alla maskiner hela tiden. Lördagar är helt klart att föredra. Jag måste säga att musiksmaken de har på vårt gym är väldigt märklig. En annan gång när vi var där blandade de Basshunter med Metallica, nåt för alla smaker gissar jag. Idag lyckade jag höra Basshunters engelska låt (vad den nu än heter) två gånger under mitt träningspass. Resten av musiken bestod av upptempoversioner av lugna låtar och en och annan radiohit. Hade föredragit Metallica känner jag. - LottaPS. Anna jag kan förövrigt meddela att "han" faktiskt inte hade någon tjock tröja på sig när han tränade, men fortfarande sandalerna. DS.

Ursäkt nr 753.
Det fick bli en vilodag idag också. Detta av den enkla anledningen att värk och träning inte känns som en ultimat kombination. Hade på förhand nån form av tanke på att ta mig till gymmet idag, det blev uppenbarligen inte så. Vaknade upp i morse med värk och fick snällt knapra lite vita piller till frukost innan jag begav mig hemifrån. Någonstans mitt på dagen fick jag för mig att min värk hade gått över, men ack vad jag bedrog mig. Några timmars föreläsning sittandes i en väldigt mystisk position (salsbokningen på Stockholms Universitet verkar inte alltid fungera som det är tänkt, men det är en helt annan och ganksa lång historia) och så var min kära kompis värken tillbaka. Jag fick snällt släpa mig hem, krypa upp i soffan, knapra mer piller och tycka synd om mig själv. Snart skall jag dock förflytta mig till sängen och hoppas på att jag vaknar upp som ett mindre ömmande jag imorgon. Vem vet, då kanske det till och med hinns med lite träning. - Lotta

Ett recept på ett hälsosamt liv.
Jag hittade en krönika av Björn Alber i tidningen som jag norpade med mig hem från gymmet i förra veckan. Den har dock på grund av tidsbrist blivit liggandes fram till nu. Krönikan handlar om att det är svårt att veta vad man ska äta när den ena hälsogurun säger emot den andra. Han har en punktlista med 18 punkter där han försöker reda ut vad som egentligen gäller. Många av punkterna känns ganska logiska exempelvis de två första rör du inte på dig särskilt mycket fysiskt kan du inte äta så mycket och rör du på dig ofta kan du äta det mesta i måttliga mängder. Sen kommer punkten fryser du regelbundet så ökar framförallt din fettförbränning. Betyder det här att jag ska sänka temperaturen några grader i min lägenhet och sätta mig ner och vänta på att kilona ska rasa? Jag gillar också skarpt två punkter som står direkt efter varandra. Hoppar du över frukt och grönsaker så ökar risken för cancer, förstoppning och fetma. Ökar du intaget frukt och grönsaker så minskar du risken för cancer, förstoppning, infektioner och fetma. Det kanske bara är jag, men den andra punkten kändes redan lite given kan jag tycka. På slutet av sin krönika gör han en sammanställning av alla punkter. "En stillasittaden person som äter mycket, undviker grönsaker och frukt, gärna äter sent och helst snabba kolhydrater och fett - är förutbestämt att tidigt tappa orken, bli fet, sjuk, dö i förtid. En aktiv person som äter lite men ofta, gärna frukt och grönsaker, undviker snabba kolhydrater och fett på tom mage - kan kosta på sig att äta lite av varje, undviker sjukdom, håller sin ork och kan förvänta sig att leva frisk länge". Svårare än så är det tydligen inte...- Lotta

Jag har i alla fall skor.
Att folk som tränar på vårt gym går lite underligt klädda ibland har nog ingen av er missat vid det här laget. Förutom alldelses för små och avslöjande kläder har jag upptäckt ett annat fenomen, vad folk har på fötterna. Jag vet att vi har berört ämnet innan genom diverse badtofflor och foppatofflor. De sistnämnda återfanns även under dagens besök. Säga vad man vill om vilka skor folk tränar i, de har i alla fall någonting på fötterna! Idag såg jag två personer helt obereoende av varandra som tränade helt utan skor. Båda två satt i benpressmaskinerna samtidigt som mig med sina strumpbeklädda fötter på plattan. Det kanske bara är jag men jag tycker att det känns lite ofräscht. Kan också meddela att när en utav dem gick ifrån maskinen lämnade han efter sig två väldigt "fina" fotavtryck. Eventuellt gällde det för den andra också  men när hon gick hade jag redan gått vidare. Även om man bortser från det hygieniska i det hela så vad hände med att stå rätt, stabilt och med bra stöd när man lyfter vikter?Jag kan också konstatera att gå till gymmet vid 18:30 en måndag är kanske inte att rekomendera. Saknar nästan vårt gamla gym lite.- Lotta

Vem försöker säga mig något?
Efter att ha legat och halvsovit i soffan halva eftermiddagen (hade tänkt plugga, men somnade t ydligen) börjar jag så sakteliga vakna till liv igen, i alla fall så pass mycket att jag orkade slösurfa lite. Efter att ha klickat på diverse länkar här och där hamnade jag slutligen på topphälsas hemsida. Där ramlar jag lite ironikst över artikelt som heter "Blossoms 5 kom upp ur soffan-tips!". Tips nr 1: Sätt dig inte i soffan. Det var ju uppenbarligen redan försent för min del. 2: Boka in tid för träningen och håll den. Hmm... mitt schema har just nu inga inbokade träningspass framöver. 3: Bli mentalt förberedd.  Det är jag ganska bra på faktiskt när det väl är träningsdags (tycker jag själv i alla fall). Just nu halvligger jag dock i soffan med en filt över mig, inte helt optimalt kanske. 4: Låt inte känslorna styra. Tydligen får jag  inte använda min uppenbara seghet som ursäkt längre. 5: Ät regelbundet. Idag har jag faktiskt ätit väldigt duktigt måste jag erkänna, kanske inte helt supernyttigt men jag har ätit i alla fall. Frågan är vad jag ska dra för slutsats av allt detta  nu, att jag är en soffpotatis eller att jag ska pallra mig upp ur soffan och ta mig till gymmet? Den som lever får se gissar jag.  - Lotta

Tajming.
Den första lediga dagen på ett bra tag.. Så hur spenderar man den? Tydligen med att ligga däckad i soffan med halsont, huvudvärk och allmänt snorande.Inser att jag faktiskt saknar gymmet, nästan så mycket att jag faktiskt skulle kunna tänka mig den där hat-axelmaskinen. Men när dagens stora ansträngning var att lyckas slänga i lite tvätt i maskinen och sen vingla tillbaka till soffan, så är nog inte det nåt att fundera på egentligen.. Jag får helt enkelt roa mig med att lusläsa den där fitnesstidningen och drömma mig bort till Beach 2009 eller nåt.- Anna


Annons:

Vill du tjäna pengar på din blogg?

Vet du om att du kan tjäna pengar på ditt bloggande? Genom att publicera annonser från olika affiliatenätverk på din blogg får du provision på den försäljning som dina besökare genererar. Du väljer själv vilka företag och produkter du vill marknadsföra men en enkel tumregel är att hålla sig till sådant som intresserar just dina besökare.

Nedan listar vi olika affiliatenätverk som vi rekommenderar. Besök dem alla och registrera ett konto som "Publisher / Annonsör". Därefter kan du välja och vraka mellan olika program som du vill marknadsföra. Kontakta oss gärna om du har några frågor så ska vi försöka hjälpa dig framåt. Lycka till!


Registrera konto på AdTraction - Har många bra annonsprogram för t.ex. hälsa, skönhet, parfym, smink m.m.